Jak začít s jógou a zlepšit svou psychiku?

15.11.2021

V poslední době jako by se s ní roztrhl pytel. Studia, která ji vyučují, se vynořují ve městech jako houby po dešti a každý máme v okolí nejméně jednoho člověka, který si nemůže vynachválit, jak pozitivní dopad má její praxe na to, jak se cítí nejen po fyzické, ale především po psychické stránce. Jóga. Starodávná disciplína pocházející z Indie, které, jak se zdá, propadl Západní svět.

Už sám významný švýcarský psychoterapeut Carl G. Jung řekl, že jóga je formou psychohygieny. Určitě je skvělé protáhnout tělo, toho jsme si vědomi všichni, ale může mít fyzické cvičení opravdu tak zásadní dopad na naší psychiku? V čem je tato disciplína tak zázračná od ostatních forem cvičení?

Co očekávat od hodiny jógy?

Existuje mnoho směrů a stylů, některé dynamické, jiné klidnější a restorativní, nicméně každá hodina jógy v sobě obsahuje protahování v různých pozicích (tzv. asánách), vědomé dýchání a formu relaxace a meditace.

Co se týče přesné definice, jóga je disciplína, která je jak fyzická, tak duchovní. Slovo vychází ze sanskrtu od kořene "judž" a nejčastěji se překládá jako "spojit", "propojit". Při józe se spojujeme sami se sebou, vytváříme jednotu mezi tělem, myslí a duchem, ale zároveň i s něčím mnohem větším, spojujeme naše individuální já s univerzálním vědomím. Pokud vás tento výrok donutil otočit oči v sloup, mám pro vás dobrou zprávu. Nemusíte být nijak spirituálně založeni, abyste jógu mohli praktikovat, můžete věřit naprosto čemukoliv chcete.

Dobrá tedy, to všechno zní sice hezky, ale to stále nevysvětluje v čem leží její zázračné účinky?

Odstřihli jsme tělo od mysli

Na Západě máme tendenci vnímat své tělo jako něco odděleného od naších vnitřních prožitků, naší psychiky, mysli a emocí. Tato domněnka by ovšem nemohla být dále od pravdy.

Jako důkaz nabízím tento následující trik, který potvrdila sama psychologie. Až vás příště bude čekat prezentace nebo důležitá schůzka a vy se budete cítít nervózně a nejistě, postavte se pevně a jistě na obě nohy, narovnejte se, vytáhněte se po celé délce páteře za temenem hlavy a otevřete hrudník do stran. Už jenom tím, že zaujmeme pevnou a sebevědomou pozici, začneme sebevědomě působit nejenom na ostatní, ale začneme se tak i cítit.

A to mluvíme jenom o držení těla, teď si představte, čeho můžeme dosáhnout, když půjdeme do hloubky a začneme systematicky pracovat s místy, kde se po dlouhé roky ukládají emoce a traumata. Jako příklad, kde se u většiny z nás kumulují negativní emoce, nabízím ramena a boky, což jsou zároveň místa, kde většina z nás cítí největší tenzi. Tato fyzická tenze má pak přímý dopad na hladinu stresu, který právě pociťujeme, aniž bychom si toho byli vědomi. Jóga uznává a pracuje s vzájemnou provázaností myslí a těla.

Podívejme se na tento příklad z fyziologického hlediska. U většiny z nás, ať už jsme sportovci nebo nesportovci, jsou svaly zkrácené. Tím, že svaly protahujeme, jim navracíme jejich normální délku. Tohle protahování svalů oůsobí přímo na nervové receptory ve svalech, protažený sval se odkrví a zaplavuje se čerstvou krví. Jak odchází napětí z těla, začne odcházet i psychická tenze jako je stres nebo úzkosti.

autor: Jana Nagyová