Jak začít s jógou a zlepšit svou psychiku?

15.11.2021

V poslední době jako by se s ní roztrhl pytel. Studia, která ji vyučují, se vynořují ve městech jako houby po dešti a každý máme v okolí nejméně jednoho člověka, který si nemůže vynachválit, jak pozitivní dopad má její praxe na to, jak se cítí nejen po fyzické, ale především po psychické stránce. Jóga. Starodávná disciplína pocházející z Indie, které, jak se zdá, propadl Západní svět.

Už sám významný švýcarský psychoterapeut Carl G. Jung řekl, že jóga je formou psychohygieny. Určitě je skvělé protáhnout tělo, toho jsme si vědomi všichni, ale může mít fyzické cvičení opravdu tak zásadní dopad na naší psychiku? V čem je tato disciplína tak zázračná od ostatních forem cvičení?

Co očekávat od hodiny jógy?

Existuje mnoho směrů a stylů, některé dynamické, jiné klidnější a restorativní, nicméně každá hodina jógy v sobě obsahuje protahování v různých pozicích (tzv. asánách), vědomé dýchání a formu relaxace a meditace.

Co se týče přesné definice, jóga je disciplína, která je jak fyzická, tak duchovní. Slovo vychází ze sanskrtu od kořene "judž" a nejčastěji se překládá jako "spojit", "propojit". Při józe se spojujeme sami se sebou, vytváříme jednotu mezi tělem, myslí a duchem, ale zároveň i s něčím mnohem větším, spojujeme naše individuální já s univerzálním vědomím. Pokud vás tento výrok donutil otočit oči v sloup, mám pro vás dobrou zprávu. Nemusíte být nijak spirituálně založeni, abyste jógu mohli praktikovat, můžete věřit naprosto čemukoliv chcete.

Dobrá tedy, to všechno zní sice hezky, ale to stále nevysvětluje v čem leží její zázračné účinky? Zklidnění, zmírnění úzkostí a propojení těla s myslí, toho vše lze dosáhnout.

Odstřihli jsme tělo od mysli

Na Západě máme tendenci vnímat své tělo jako něco odděleného od naších vnitřních prožitků, naší psychiky, mysli a emocí. Tato domněnka by ovšem nemohla být dále od pravdy.

Jako důkaz nabízím tento následující trik, který potvrdila sama psychologie. Až vás příště bude čekat prezentace nebo důležitá schůzka a vy se budete cítít nervózně a nejistě, postavte se pevně a jistě na obě nohy, narovnejte se, vytáhněte se po celé délce páteře za temenem hlavy a otevřete hrudník do stran. Už jenom tím, že zaujmeme pevnou a sebevědomou pozici, začneme sebevědomě působit nejenom na ostatní, ale začneme se tak i cítit.

A to mluvíme jenom o držení těla, teď si představte, čeho můžeme dosáhnout, když půjdeme do hloubky a začneme systematicky pracovat s místy, kde se po dlouhé roky ukládají emoce a traumata. Jako příklad, kde se u většiny z nás kumulují negativní emoce, nabízím ramena a boky, což jsou zároveň místa, kde většina z nás cítí největší tenzi. Tato fyzická tenze má pak přímý dopad na hladinu stresu, který právě pociťujeme, aniž bychom si toho byli vědomi. Jóga uznává a pracuje s vzájemnou provázaností myslí a těla.

Carl G. Jung
Carl G. Jung

Podívejme se na tento příklad z fyziologického hlediska. U většiny z nás, ať už jsme sportovci nebo nesportovci, jsou svaly zkrácené. Tím, že svaly protahujeme, jim navracíme jejich normální délku. Tohle protahování svalů oůsobí přímo na nervové receptory ve svalech, protažený sval se odkrví a zaplavuje se čerstvou krví. Jak odchází napětí z těla, začne odcházet i psychická tenze jako je stres nebo úzkosti.

Povrchní dýchání

Náš dech je tak mocný nástroj, že je skoro až neuvěřitelné, jak malou pozornost mu za svůj život věnujeme. V józe jsou asány (pozice), které zaujímáme, pouze jedním rozměrem praxe, hluboké vědomé dýchání dalším, stejně tak důležitým.

Při špatném držení těla a ve stresu dýcháme mělce a rychle, do horních částí našich plic. V hodině jógy budete vedeni k hlubokému dýchání, které využívá celou kapacitu plic, což zvyšuje přísun kyslíku do mozku a stimuluje nervový systém, který podporuje a přináší klid.

Vyzkoušejte si to sami! Až se příště budete cítit úzkostlivě, nebo se naopak budete potřebovat na něco soustředit, zavřete si oči, položte si ruce do klína nebo na kolena a 5-10x se zhluboka a dlouze nadechněte do břicha a z břicha, na dech nijak netlačte, pouze jej do těchto míst vědomě veďte.

Roztěkaná mysl

Jogíni přirovnávají naši mysl k opici, což je velice trefné. Naše mysl, stejně jako opice, je neustále v pohybu. Výzkumy ukazují, že průměrný člověk má šest tisíc myšlenek za den. 6 000!

Zde se opět dostáváme k té zázračné kombinaci, kterou jóga představuje, spojení naší mysli, těla a dechu. Vědomé dýchání nám pomáhá cítit se ve spojení se svým tělem, což odvádí naše vědomí od starostí v naší hlavě a uklidní naši mysl. Každá hodina jógy zároveň obsahuje určitou formu meditace, při které začneme zjišťovat, že my nejsme naše myšlenky, myšlenky pouze máme. Tato praxe nám nabídne novou, nevídanou perspektivu na naší realitu, jakýsi zdravý odstup.

Při meditaci pozorujeme svůj dech, který slouží jako nástroj, jenž nás ukotvuje v přítomném okamžiku, což ulevuje od stresu a úzkostí, protože ty jsou často způsobeny právě námi samými v naší vlastní mysli, která neustále plánuje a předvídá a vytváří scénáře, a tak pořád dokola.

Kouzelná formule

Jógu nemusíte praktikovat každý den, abyste pocítili její účinky. Naprosto bude stačit, když si na sebe uděláte čas pravidelně jednou nebo dvakrát týdně. Slovíčko pravidelně je nicméně důležité, protože ten slibovaný zázrak, ta kouzelná formule jógy, leží v tom, že díky pravidelné praxi si začnete odnášet to, co se naučíte na jóga matce do svého života, do zasedacích místností, domů, za volant...

Jóga není o té jedné hodině, kterou strávite ve studiu, ale o těch zbylých 23 hodinách ve vašem dni, které pozitivně ovlivní. Zároveň hoďte za hlavu veškeré domněnky, že jóga je jen pro mladé ohebné dívky v legínách. Krása jógy leží v tom, že ji může praktikovat úplně kdokoliv a přizpůsobit si jí potřebám svého těla. Máte na výběr z mnoha stylů, proto experimentujte, navštivte různé lekce, vyzkoušejte více lektorů. 

A poslouchejte především sami sebe, jak se při jaké lekci cítíte, co vám vyhovuje a co ne. Některé dny se vám bude cvičit s lehkostí, jiné dny vám půjdou asány hůře. Ale o tom to je. Naučit se přijímat sebe takoví, jací v daný moment jsme a s tím pracovat, což nám nabízí úžasný prostor pro transformaci a nově vytvořenou duševní pohodu.

autor: Jana Nagyová